Vitaedes Zorg

Coronavirus: de stappen na 11 mei in eenvoudige taal

Op woensdag 6 mei vertelde premier Mark Rutte op televisie over corona.
De Rijksoverheid heeft de belangrijkste dingen in stappen uiteengezet. Bekijk ze hieronder.

Stap voor stap

Komende maanden mag er meer.

  • 1,5 meter afstand houden blijft gelden.
    Worden er weer veel mensen ziek? Dan gaan de stappen hieronder later in.

11 mei: stap 1

  • Basisscholen, speciaal onderwijs en kinderopvang gaan open. Maar kinderen gaan nog niet elke dag naar de basisschool.
  • Kappers en schoonheidsspecialisten mogen weer werken. Ook pedicure en fysiotherapie mag weer. U moet een afspraak maken.
  • Buiten sporten mag. Maar u moet wel 1,5 meter afstand houden.
  • Bibliotheken gaan weer open.

1 juni: stap 2

  • In de bus, tram, metro en trein is een mondkapje verplicht. Reis alleen met de bus, tram, metro en trein als u echt moet.
  • Voortgezet onderwijs gaat open.
  • Terrassen mogen weer open.
  • Restaurants en cafés gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst reserveren.
  • Bioscopen gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen.
  • Theaters en concertzalen gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst een kaartje kopen.
  • Museums gaan open. Bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen.

1 juli: stap 3

  • De campings gaan weer gewoon open. Ook de douches en toiletten zijn dan weer open.
  • Bioscopen, restaurants, cafés, theaters en concertzalen gaan open voor maximaal 100 personen.

1 september: stap 4

  • De sportscholen gaan weer open.
  • Binnen sporten en contactsport mag weer.
  • Sportwedstrijden mogen weer, ook het betaald voetbal. Maar er mag geen publiek komen kijken.

Niet vergeten:

  • Houd altijd 1,5 meter afstand.
  • Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
  • Nies en hoest in uw elleboog.
  • Was vaak uw handen met zeep.
  • Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
  • Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.

Bekijk het volledige bericht van Rijksoverheid