fbpx

Vitaedes

Coronavirus: zomervakantie 2020 in eenvoudige taal

Op woensdag 3 juni vertelden premier Mark Rutte en minister De Jonge op televisie over de zomervakantie 2020 en corona.
De belangrijkste dingen vindt u hieronder en in het originele bericht van Rijksoverheid.  

Vakantie in Nederland minste risico

U mag op vakantie naar andere landen.
Bij een zomervakantie in Nederland heeft u het minste risico.
Naar veel landen mag u niet.
De situatie in andere landen kan snel veranderen.
Gaat u toch op vakantie naar een ander land? Bereid u dan goed voor:

  • Ga alleen naar landen met een geel reisadvies. In deze landen is de situatie ongeveer hetzelfde als in Nederland. Bijvoorbeeld Duitsland.
  • In andere landen gelden andere regels. Zorg dat u deze regels kent.
  • Sluit een goede reisverzekering af.
  • Blijf tijdens de vakantie op de hoogte via de Reisapp van Buitenlandse zaken.

Vanaf 15 juni reizen naar een aantal Europese landen

Op de website Nederlandwereldwijd vindt u de reisadviezen.
Voor reizen naar landen in  Europa geldt:

  • Vanaf 15 juni mag u reizen naar landen met een geel reisadvies.
  • Frankrijk en Spanje moeten nog beslissen of zij toeristen binnenlaten.
  • U mag bijvoorbeeld nog niet naar Zweden, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk reizen.  

De situatie in een land kan snel veranderen. Lees daarom eerst de reisadviezen

Reizen buiten Europa

Ga niet op vakantie naar landen buiten Europa.  
Voor landen buiten Europa geldt het oranje reisadvies. 
Dat betekent: ga er alleen heen als het echt niet anders kan.
Gaat u toch? Dan moet u na de vakantie thuis 2 weken in quarantaine.

Reizen naar het Caribische deel van het Koninkrijk

Reizen naar Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Curaçao, Aruba en St. Maarten kan waarschijnlijk weer vanaf 15 juni.
Houd het reisadvies in de gaten.

Toeristen mogen weer naar Nederland

Toeristen mogen deze zomer naar Nederland reizen.
Maar alleen toeristen uit landen met ongeveer dezelfde situatie als in Nederland.
Toeristen moeten zich aan de Nederlandse regels houden.

Niet vergeten:

  • Blijf thuis bij klachten en laat u testen.
  • Reis alleen met het openbaar vervoer als u niet anders kan.
  • Het advies blijft om tijdens de zomervakantie in Nederland te blijven.
  • Vanaf 15 juni kunt u naar veel landen binnen Europa reizen.
  • Blijf drukte vermijden.
  • Niet gebonden aan schoolvakantie? Stel uw vakantie dan uit tot later moment.